مخازن ذخیره آب و انواع آن

مخازن ذخیره آب و انواع آن- شرکت دوران فیدار مهام

یک مخزن آب، تانکی برای ذخیره‌سازی آب برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی است. مخازن ذخیره‌ساز آب در اشکال و اندازه‌های متنوعی در بازار موجود هستند. آن‌ها می‌توانند عمودی، افقی، زیرزمینی و مخصوص نگهداری آب آشامیدنی باشند؛ از طرفی می توانند از پلاستیک، استیل، فایبرگلاس، بتن و ورق فلزی گالوانیزه ساخته شوند.

نشت آب، خوردگی مخزن و همچنین رشد باکتریایی تهدیدی برای مخازن آب هستند. اگر خوردگی در بلند مدت کنترل نشود، مخازن خراب می‌شوند و آسیب می‌بینند. خوردگی کنترل‌نشده منجر به ایجاد حفره یا شکست ساختاری مخزن می‌شود که به بیرون آمدن مایعات ذخیره‌شده در مخزن منتهی می‌شود. ​

انواع مخزن آب بر اساس جنس

یک مخزن آب، ظرفی برای ذخیره آب مصارف صنعتی، خانگی، آتش‌نشانی و کشاورزی و … است. اگر به اهمیت وجود مخزن در مناطق محروم و دور از منبع پیوسته آب پی برده‌اید، مهم است که انواع جنس مخزن ذخیره ساز آب را بشناسید و بدانید کدام ماده برای مخزن آب شما بهتر است. مواد متعددی در ساخت

یک مخزن آب می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و هر کدام دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. که در این مطلب و در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی می کنیم:

مخازن پلاستیکی

​​​​​​​مخزن ‌های پلاستیکی سبک و با دوام هستند و عمر طولانی دارند. آن‌ها از پلی‌اتیلن، پلاستیک پایدار شده با UV ساخته شده‌اند. آن‌ها همچنین متداول ترین جنس مخزن موجود در بازار هستند. با اینکه مخزن پلاستیکی نسبت به دیگر انواع مخازن میزان عمر بیشتری دارد، در برابر فشار ها و ضربات که بر روی آن اعمال می شود، آسیب پذیر‌تر است. اما مزایایی همچون دسترس پذیری بالا دارند و در بسیاری از مراکز به فروش می رسند. از طرفی اگر در انتخاب مخازن آب بحث هزینه برایتان اهمیت دارد می توانید بر روی مخازن پلی اتیلنی حساب باز کنید؛ جنس خاص این نوع مخزن آب، به ما امکان نگهداری طیف وسیعی از مواد را خواهد داد. توان بالای این جنس در برابر خوردگی و آسیب های آن نیز یکی دیگر از مزیت های این نوع مخزن آب است.

مخازن استیلی

استیل به طور طبیعی محکم و گران تر از دیگر مواد موجود است و جزء پرکاربرد ترین هاست. اگر نگران مسائلی همچون خوردگی و زنگ زدگی هستید، استیل کاملا جنسی با دوام و مقاوم در برابر این خطرات دارد؛ دلیل آن هم وجود عناصری همچون کروم و مولیبدن در این جنس است. البته خاصیت ضد خوردگی موجود در جنس مخزن استیل درجات مختلفی دارد. از این جنس برای مخازن مختلفی همچون مخازن صنایع غذایی، داروسازی، شیمیایی و نفت و گاز استفاده می شود. از طرفی مخزن آب استیل در طرح های هندسی استوانه ای، هرمی، مخروطی و معکبی و دیگر موارد ساخته می شود. اولین تفاوت دو جنس پلی اتیلن و استیل مخزن آب در قیمت آنها است. قیمت بالای استیل و قیمت مقرون به صرفه پلی اتیلن. طول عمر مخازن استیل بالاست اگر چه در حین به کار گیری، نیاز به مراقبت هایی دارد؛ بهتر است گاهی آب مخزن استیلی را خالی کرده و درون آن را شسته و در نهایت با دستمال و پارچه ای عاری از آلودگی آن را تمیز و خشک کرد.

مخازن بتنی

​​​​​​​​بتن ماده دیگری است که می‌تواند برای مخزن شما استفاده شود. تانک‌های بتنی محکم و سنگین هستند و می‌توانند در بالا یا درون زمین نصب شوند. با این حال، از آنجایی که بتن متخلخل است، اغلب برای جلوگیری از نشت آب به بیرون، از پلاستیک استفاده می‌شود. زمانی که آن‌ها به درستی حفظ و نگهداری شوند، می‌توانند ثابت کنند که دوام بالایی دارند. ​

مخازن فایبرگلاسی

​​​​​​​​نام دیگر مخازن فایبر گلاس، کامپوزیت است. این جنس از مخزن برای حفظ موادی همچون آب آشامیدنی، مواد شیمیایی، مواد غذایی و کود های حالت مایع به کار می رود. قیمت مخازن فایبر گلاسی حدود 5 برابر گرانتر از مخازن پلی اتیلنی خواهد بود که از تفاوتی که در قیمت ها وجود دارد می توانید این دو نوع جنس از مخزن را تمییز دهید. ​آن‌ها همچنین می‌توانند در بالا یا درون زمین نصب شوند. البته حفظ آنها در زیر زمین می تواند کمی سخت باشد، به این دلیل که مستعد ترک هستند.

​​​​​​​

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo