قالبگیری چرخشی شاتل (Shuttle) یا کاروزل (Carousel). کدام یک بهتر است؟

دستگاه قالبگیری چرخشی شاتل (Shuttle) یا  کاروزل (Carousel) کدام یک بهتر است ؟

چنانچه به تازگی وارد صنعت قالبگیری دورانی یا روتیشنال مولدینگ شده اید یا قصد بهبود یا گسترش کسب و کار خود را دارید حتما اسم دستگاه های کاروزل و شاتل به گوشتان خورده است. هر دو دستگاه مزایای به خصوصی داشته و هر یک به نحوی برای این صنعت مفید اند.

مقایسه و شفاف سازی تفاوت های این دو منجر به انتخابی مناسب و درخور با نیاز های فعالیت شما می گردد. درادامه به تفصیل علت اهمیت این قیاس بیان شده است.

چرا انتخاب دستگاه قالبگیری چرخشی اهمیت به سزایی دارد ؟

کلید دستیابی به تولیدی موفق و محصولی مطمئن انتخاب صحیح ماشین قالبگیری چرخشی است.

با تخمین و در نظر گرفتن پارامتر هایی همچون تیراژ تولید، مساحت کارخانه و سرمایه انتخاب دستگاه متناسب با این پارامتر ها می توان به نتیجه مطلوب رسیده و رضایت مشتری را بدست آورد. از همین جهت است که انتخاب دستگاه مناسب اهمیت زیادی دارد.

تفاوت اصلی میان این دو در چیست ؟

در ادامه و پس از ارائه مختصری بر فرآیند قالب گیری دورانی، طرز کار هر یک از این دستگاه ها و سپس تفاوت های عمده این دو آورده شده است.

قالبگیری دورانی یا روتیشنال مولدینگ (Rotational molding) چیست ؟

قالبگیری دورانی یکی از روش های تولید محصولات پلاستیکی است که برای تولید طیف وسیعی از محصولات بزرگ و تو خالی همچون مخزن آب، کایاک، میز و صندلی، مجسمه و … کاربرد دارد. در این روش میتوان با صرف هزینه ای بسیار کمتر از سایر روش های قالبگیری (مانند قالبگیری تزریق پلاستیک، قالبگیری بادی و …) محصولات را تولید کرد. نکته جالب و مهم به صرفه بودن قالبگیری دورانی است که حتی در تیراژ های پایین تولید نیز صادق است.

در قالبگیری دورانی، همانطور که در تصویر نشان داده است، در ابتدا قالب با مقدار مورد نیاز پودر پلی اتیلن پر شده و پس از بسته شدن برای مدت مشخصی در معرض حرارت قرار میگیرد. (بسته به نوع دستگاه حرارت میتواند داخل کوره یا از طریق شعله مستقیم تامین گردد). پس از اتمام فرآیند حرارت دهی، قالب وارد ناحیه خنک سازی شده و در مرحله آخر قالب باز شده و محصول از آن خارج می گردد. لازم به ذکر است که در تمامی مراحل به جز مرحله آخر(برداشتن محصول) بازو ها در چرخش بوده تا پودر پلاستیک به طور کامل پخش شده و در نتیجه ضخامت دیواره ها یکسان و از تغییر شکل آن جلوگیری شود.

 

کاروزل

دستگاه قالب گیری دورانی کاروزل (Carousel rotational molding machine) از یک محور مرکزی تشکیل شده و سایر بازو ها حول آن حرکت میکنند.این بازو ها قالب ها را در دو جهت افقی و عمودی چرخانده و آنها را نیز بین اتاقک های مربوط به مراحل چهارگانه قالبگیری (بارگیری، حرارت دهی، خنک سازی و خارج سازی محصول) جا به جا می کنند.

این دستگاه می تواند تا 4 بازو و 6 اتاقک داشته باشد. حرکت بازو های دستگاه نیز میتواند به دو صورت مستقل (Independent) و فیکس (Fix) باشد.

بازو های فیکس (Fixed arms)

در یک دستگاه کاروزل با بازو های فیکس تمام بازو ها با یکدیگر جابه جا شده و زمان سپری شده در همه اتاقک ها با یکدیگر برابر است. کاربرد این مدل در حالتی است که زمان مورد نیاز برای هر یک از مراحل یکسان باشد. به عنوان مثال اگر قالب مخزنی پلاستیکی به 20 دقیقه زمان در کوره و 20 دقیقه در سردخانه نیاز داشته باشد آنگاه بازو های فیکس بهترین انتخابند.

 بازو های مستقل (Independent arms)

حرکت بازو ها در این مدل، همانطور که میتوان حدس زد، به صورت مستقل از یکدیگر است. از همین رو میتوان از قالب هایی با سایز مختلف استفاده کرد و به ضخامت های گوناگون نیز دست یافت. مدت زمان سپری شده در هر یک از اتاقک ها بستگی به اندازه قالب و مقدار پودر پلی اتیلن داخل آنها دارد.

جهت انتخابی دقیق و متناسب با کارخانه و محصول تولیدی خود از متخصصین ما به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

شاتل

دستگاه قالب گیری دورانی شاتل از دو بازوی آفست، مستقیم و یا C شکل و یک کوره مرکزی و دو ناحیه خنک سازی در طرفین تشکیل شده است. در نمونه های جدید این دستگاه در خارج دستگاه تا 4 بازو و 4 ناحیه خنک سازی نیز استفاده است.

دستگاه قالب گیری شاتل (Shuttle rotational molding machine) تمامی مزایای دستگاه کاروزل مستقل را داشته، مساحت کمتری را اشغال کرده و همچنین قیمت تمام شده پایین تری نیز دارد.

سرویس و نگهداری دستگاه های شاتل در مقایسه با دستگاه کاروزل راحت تر است. همچنین امکان تعویض راحت قالب ها نیز وجود دارد. این نکته به تولید کنندگانی که چندین محصول مختلف در روز تولید کرده و بیشتر نیاز به تعویض قالب دارند کمک به سزایی میکند.

 

بنابر آنچه گفته شد به طور کلی انتخاب دستگاه مناسب قالبگیری دورانی (روتیشنال مولدینگ) بستگی به پارامتر های تولیدی مد نظر شما دارد. پارامتر هایی همچون تیراژ تولید، تعداد و تنوع محصولات، فضای تولید در اختیار و … نقش مهمی در انتخاب دارد.

دستگاه شاتل در مقابل دستگاه های کاروزل با بازو های ثابت برتری داشته چرا که:

  • از لحاظ اقتصادی تولید دستگاه شاتل به صرفه تر است.
  • مساحت کمتری را اشغال میکنند.
  • تعویض قالب ها در آنها راحتتر است.
  • جهت تولید چند محصول مختلف با زمان های پخت مختلف مناسب اند.
  • سرویس و نگهداری آنها راحتتر است.
  • قطعات اصلی آن مانند گیربکس ها، الکتروموتور ها و تابلو فرمان ها در دسترس ترند.

بنابر آنچه قبل تر به آن اشاره شد، دستگاه های کاروزل با بازو های ثابت  برای تولید هایی با تنوع محصول پایین مناسب ترند اما تیراژ تولید در آنها صرفا بیشتر از دستگاه شاتل نیست.

اما در مقایسه دستگاه کاروزل با دستگاه شاتل میتوان گفت تنها موارد متفاوت هزینه تولید و مساحت اشغالی توسط هر یک است. تیراژ تولید با استفاده از دستگاه های شاتل، از آنجا که ارتباط مستقیم با تعداد دفعات تعویض قالب، تعداد کوره ها و بازو ها دارد ممکن است همیشه بیشتر از دستگاه های کاروزل نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo