چه نوع مایعاتی می توانیم در مخازن پلی اتیلن نگه داری کنیم ؟

مخازن پلی اتیلن معمولا برای نگه داری و ذخیره آب استفاده می شوند. اگر وزن مخصوص آب را 1 در نظر بگیریم، هر نوع مایعی که در این حدود وزن مخصوص (چگالی) داشته باشد را می توانیم در مخازن پلی اتیلن ذخیره  کنیم.

 

همانطور که می دانید مایعاتی هستند که وزن مخصوص بیشتری نسبت به آب دارند مثل انواع اسیدها و مایعات اسیدی از طرف دیگر ممکن است از مخزن برای جابه جایی و حمل ونقل مایع موردنظر استفاده شود و یک نکته اساسی دیگر اینکه خواص شیمیایی مایع یا محلولی که می خواهیم ذخیره کنیم با آب تفاوت دارد.

 

 

در شرایطی که مخازن نگهداری مایعات در جایی ثابت است مثلا روی پشت بام یا در پارکینگ یا در یک زمین زراعی ما می توانیم هر نوع مایعی که وزن مخصوص کمتر، مساوی و تا 20 درصد بیشتر از چگالی آب است در آن مخزن ذخیره کنیم. برای مایعاتی با چگالی بیشتر باید از مخازنی با وزن وضخامت بیشتر استفاده کنیم و یا با مشورت تولید کننده مخزن از ساپورت ها ی فلزی استفاده کنیم .

 

اما در مورد مخازنی که برای جابه جایی و حمل ونقل مایعات استفاده می شود باید حتما علاوه بر محاسبه چگالی محلول داخل مخزن ، فشار دینامیکی که در هنگام تکان ها به کف ودیوار ه مخزن را وارد می شود محاسبه و با مشورت تولید کننده مخزن ، محصول متناسب با این کار را سفارش دهیم.

 

 

 

درمورد خواص شیمیایی محلول ها و مایعاتی که می خواهیم در مخزن ذخیره کنیم . باید بدانیم که ماده اولیه تولید مخزن،پلی اتیلن است . این ماده در برابر خوردگی ، اسیدی بودن و خاصیت بازی مایعات مقاوم است پس بدون هیچ دغدغه ای تقریبا هر نوع محلول شیمیایی را می توانیم در این نوع مخازن نگه داری کنیم .

 

 ذخیره گازوئیل ، نفت ، بنزین و سایر مشتقات نفتی هم در مخازن پلی اتیلن امکان پذیر است.

 

نکته دیگر اینکه پلی اتیلنی که بعنوان ماده اولیه مخازن ذخیره مایعات استفاده میشود بهداشتی

(Food Grade)  است ، پس اضافه بر قابلیت ذخیره سازی آب آشامیدنی ، هر نوع مایع خوراکی و غذایی را میتوان در این مخازن ذخیره سازی و نگه داری کرد.

 

 

نتیجه گیری :

ما از مخازن پلی اتیلن میتوانیم برای ذخیره سازی انواع مایعات از قبیل آب بهداشتی و آشامیدنی ، مواد غذایی ، محلول های شیمیایی مختلف ، مشتقات نفتی و سایر مایعات استفاده کنیم .

برای جابجایی مایعات باید از مخازن متناسب و مخصوص با وزن بیشتر یا ساپورت فلزی استفاده کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo